السيسي يتفوق على القذافي: "الإلحاد لا يُخرج عن الإسلام"


وكالة طنش وامشي - تشهد مواقع التواصل في مصر منذ أمس، سجالاً واسعاً بعد تصريحات للرئيس عبدالفتاح السيسي عن الإلحاد، قال فيها: 'كتير من الشباب ألحدوا... لكن ماخرجوش من الإسلام. ده مسلمين ومسيحيين... ماقدروش يتحملوا الفتنة وحجم الظلم على الأرض'، مضيفاً 'أنا مش قلقان من الحكاية دي، مش لأني مش غيور على الله، لا لأني عارف إن الموضوع ده حينتهي'.

وقال السيسي 'يعني الله خلق البشر عشان ييجوا ناس يجبروهم انهم يؤمنوا بمزاجهم أو يقتلوهم وبعد كده ربنا يحاسبهم يوم القيامة.. دي حاجة صعبة اوي'.

بعض المستخدمين أيّدوا ما قاله السيسي، بينما سخر البعض الآخر. وانتشرت تغريدات تسأل: 'كم واحد هنا ملحد بس ما خرجش عن الاسلام ياجماعة؟'. وكتب 'العمدة': 'السيسي: 'معقول ربنا هيعذب البشر يوم القيامة عشان لم يؤمنوا بيه، دي حاجة صعبة قوي... حاجة صعبة فعلا، بس عادي وسهل تعدم وتسجن اللي يعارضوك ظلم!'.

وقال أحمد ساخراً 'الملحدين اتصدموا النهارده بكلام السيسي إن الإلحاد لا يخرجهم عن الدين.. اللي هو احنا نعمل تاني طيب عشان نخرج'.

'روني' طالبت الملحدين بالخروج في مليونية اعتراضاً على الإهانة التي وجهها لهم. وطالب ذكري الملحدين بالرد على السيسي بعد 'ضياع مجهودهم في الإلحاد'، قائلاً: 'السيسي بيقولك ملحدين وماخرجوش من الإسلام، الراجل ضيّع مجهودهم الإلحادي كله، إحنا نسيب الملحدين يردوا عليه'.

محمد اعتبر تصريحات السيسي ترجمةً عملية لمنهجه الفكري. وقال البراء 'السيسي: هو ربنا هايعذب الكفار عشان لم يؤمنوا بيه؟ صعب أوي.. طب وانت بتعمل ايه في اللي مش مؤمن بيك؟'.